Bouwen met Staal | Veelzijdig, flexibel, duurzaam Bouwen met Staal

Donut Brighton i360 geïnstalleerd

De ‘donut’ of ‘pod’ van de buisconstructie Brighton i360 is klaar om uit te testen.

« terug naar Nieuws
Donut Brighton i360 geïnstalleerd

Met de installatie van de pod, waarin 200 mensen passen, werd vorige week de laatste hand gelegd aan de lift met 42 km panorama-uitzicht aan het strand van de Britse kustplaats – ter hoogte van de plek waar ooit de pier stond die in vlammen opging. Na een reeks tests moet de attractie deze zomer de deuren openen. Plannen voor de attractie die inmiddels is omgedoopt to British Airways i360 bestaan al sinds 2005, maar belandden door de crisis in 2008 in de ijskast.

De 158 m hoge toren is door Hollandia Infra opgebouwd uit 17 stalen buisstukken met aan de uiteinden flensen die met draadstangen aan elkaar verbonden zijn. Het lassen van de enorme buizen gebeurde bij SIF Group in Roermond (zie voor een fraai verslag hieronder bij fabricage), de rest deed hoofdaannemer Hollandia Infra zelf.

De buisstukken variëren in lengte van 6 tot 12 m, met een gewicht van 50 tot 80 ton. Ze verschillen ook in dikte. De kortste, onderste ring (diameter: 3,9 m) heeft een wanddikte van liefst 85 millimeter. Aan de top is de wanddikte slechts 20 millimeter. Hollandia Infra gebruikte constructiestaal S355.

De flenzen aan de uiteinden van de torendelen zijn elk met 68 stalen bouten aan elkaar bevestigd – de onderste zelfs met 112 draadstangen M80. Om een goede uitlijning van de torendelen zeker te stellen en een minimale scheefstand te bewerkstelligen, zijn de flensen gemachineerd en voorzien van zoekers waardoor de delen tijdens het opbouwen perfect op elkaar passen. De uiteindelijke scheefstand is enkele cm op een hoogte van 158m.

De staalconstructie en aandrijving is ontworpen met een levensduur van 50 jaar. De kabels en besturingsinstallatie hebben geen ontwerplevensduur van 50 jaar; die zullen na ongeveer 15 jaar moeten worden vervangen.

De observatietoren werd ook ingediend voor de Nationale Staalprijs 2016, maar de jury besloot deze nu niet mee te wegen omdat de functionaliteit van het systeem nog niet is beproefd.

Klik hier voor de architectuur.

Klik hier voor de fabricage.