Bouwen met Staal | Veelzijdig, flexibel, duurzaam Bouwen met Staal

Groen licht voor de ‘slimme brug’

Rijkswaterstaat heeft besloten de vervolgfase van de ‘slimme brug’ te financieren.

« terug naar Nieuws
Groen licht voor de ‘slimme brug’

Concreet komt het erop neer dat de pilot op de Van Brienenoordbrug, waarin al langer wordt (samen)gewerkt door Rijkswaterstaat en TNO, wordt uitgebreid en verlengd tot 2017.

Doel van de 'slimme brug' is de gebruiksduur van grote stalen bruggen te verlengen door een nieuwe meetmethode (door) te ontwikkelen waarmee de conditie en restlevensduur van het staal preciezer is te bepalen. Het monitoringsysteem geeft aan wanneer groot onderhoud of een renovatie nodig is, waardoor minder vaak hoeft te worden geïnspecteerd. Dit bespaart veel geld en vermindert de overlast voor het verkeer.

Om scheurgroei in de stalen rijdekken van bruggen te ontdekken, ontwikkelde TNO een systeem waarmee, na eerste ontwerp op de tekentafel en testen in het laboratorium, in 2013-‘14 een reeks proeven op de Van Brienenoordbrug zijn uitgevoerd. Al in 2010 publiceerde het vaktijdschrift Bouwen met Staal uitgebreid over het voorstadium van deze ontwikkeling (‘Leidraad restlevensduur voor bestaande bruggen’, augustus 2010, Bouwen met Staal 216).

In de huidige situatie wordt gerekend met een ruime veiligheidsmarge om te bepalen wanneer het staal aan onderhoud toe is. De nieuwe methode geeft een veel preciezer inzicht in de conditie van het staal.

Bron en beeld: TNO