Bouwen met Staal | Veelzijdig, flexibel, duurzaam Bouwen met Staal

Start ombouw Hoekse Lijn

Hollandia voerde gisteren de renovatie uit van de (spoor-)draaibrug Maassluis.

« terug naar Nieuws

De operatie maakt deel uit van de ombouw van de Hoekse Lijn, waarbij de treinverbinding tussen Schiedam en Hoek van Holland wordt omgebouwd naar lightrail, waarmee op 1 april is begonnen.

Hollandia Services is gecontracteerd voor de renovatiewerkzaamheden aan de beweegbare bruggen in Vlaardingen Centrum en Maassluis centrum. Bij ophaalbrug Vlaardingen wordt de aandrijving vernieuwd evenals de draaipunten. Er wordt een nieuwe pantograafconstructie geleverd en de hameitoren, hangstangen en vooropleggingen worden aangepast.
Voor de draaibrug Maassluis werd gisteren met transportbedrijf Sarens een vernieuwde hefcilinder en heftafel ingehesen. Verder wordt het panamawiel vervangen door een hydraulische cilinder, een nieuwe pantograafconstructie geleverd en de hydraulische aggregaat inclusief het leidingwerk vervangen. Tot slot wordt de dakconstructie aangepast en de draaibrug opnieuw gebalanceerd.

Aannemerscombinatie Mobilis-VolkerRail won de aanbesteding voor de ombouw van de spoorbaan. Het bestaande traject wordt verlengd tot op loopafstand van het strand. De Hoekse Lijn krijgt één extra station. Vijf bestaande stations worden volledig vervangen en drie bestaande stations worden gerenoveerd. Het project wordt uitgevoerd in samenwerking met Gemeentewerken Rotterdam, het projectbureau Hoekse Lijn, Ingenieursbureau Rotterdam, ProRail en de RET. Gemeente Rotterdam is als subsidieontvanger tevens de opdrachtgever van het project. Iv-Bouw is bij het project betrokken als installatie-adviseur voor de gebouwgebonden installaties van de gehele Hoekse Lijn voor de negen stations en voor de laagspanningsvoedingen langs het spoor. Iv-Bouw heeft hiervoor het de definitieve ontwerp en bestek gemaakt en verzorgt verder het traject tot en met de aanbesteding.