Bouwen met Staal | Veelzijdig, flexibel, duurzaam Bouwen met Staal

Themamiddag renovatie van stalen bruggen

« terug naar Seminars

Doel

Kennisuitwisseling over de renovatie van stalen bruggen.

Waar en Wanneer

2 december 2014
TU Delft, Faculteit Civiele Techniek, Collegezaal B,  Stevinweg 1, 2628 CN Delft.

Introductie

Rijkswaterstaat, TNO en TU Delft hebben het initiatief genomen om in samenwerking met Bouwen met Staal een themabijeenkomst te houden om kennis uit te wisselen op het gebied van de renovatie van stalen bruggen.

Sinds enkele jaren loopt het programma Renovatie van Stalen Bruggen. Binnen dit programma worden een aantal stalen bruggen versterkt of vervangen.  De Muiderbrug, Boogbrug Beek en de Schabergbrug  zijn klaar, de Galecopper en Ewijk zijn in uitvoering en het komende jaar zullen de Kreekrakbruggen versterkt worden om de verkeersdoorstroming te kunnen blijven garanderen. 

In alweer de 7de editie van de themamiddag zal een gevarieerd programma worden gepresenteerd, waarin een terugkoppeling zal worden gegeven van diverse ervaringen en resultaten.

De meeste stalen bruggen in het hoofdwegennet zijn gebouwd in de jaren zestig en zeventig. Een aantal van deze kunstwerken vertoont vermoeiingsverschijnselen of voldoet niet meer aan de huidige eisen. Om inzicht te krijgen in staat van de bruggen zijn de afgelopen jaren diverse herberekeningen uitgevoerd. Tijdens de themamiddag zal overzicht worden gegeven van valkuilen en dilemma’s die bij het uitvoeren van herberekeningen naar voren komen.

Daarnaast zijn er bij de uitvoeringswerkzaamheden van de Galecopperbrug recent een aantal interessante mijlpalen gerealiseerd. Hoogtijd dus om jullie te informeren over de ervaringen en voortgang en toelichting te geven over een productinnovatie toegepast bij de Galecopper.

Tot slot nemen we u mee in de ervaringen die we hebben opgedaan bij het meten aan bruggen en waar we de meetresultaten voor inzetten.

Programma

13.00 Inloop en registratie

13.30 Welkomswoord
prof.ir. F.S.K. (Frans) Bijlaard, TU Delft  faculteit CiTG

13.35 Aanleiding themamiddag stalen bruggen
ir. M.W. (Maarten) Reinking, Rijkswaterstaat
Het project Renovatie Bruggen van Rijkswaterstaat is qua doorlooptijd momenteel halverwege. Er zijn afgelopen jaren meerdere bruggen gerenoveerd en dat is gepaard gegaan met de nodige leerervaringen.

13.45 Leerervaringen vanuit de herberekeningen
prof. dr. ir . J. (Johan ) Maljaars, TNO 
ir. H.M.G.M. (Henri) Steenbergen, TNO
Voor de herbeoordeling van de constructieve veiligheid van stalen bruggen zijn in de afgelopen jaren door TNO verschillende herberekeningen uitgevoerd. In deze duo presentatie wordt ingegaan op de knel- en leerpunten bij het modelleren, het bepalen van de belasting en de toetsing op sterkte, stijfheid en vermoeiing.

14.30 Pauze

15.00 Renovatie Galecopperbrug
D. (Dimitri) Tuinstra,  ARUP
Presentatie gaat over de renovatieactiviteiten die de afgelopen zomer op de Galecopperbrug hebben plaats gevonden. Vanuit de engineering zijn diverse complexe vraagstukken onderzocht, zoals de maatvoering van de voorspanliggers, de buispaalfundering en het vijzelen van het brugdek.  Een aantal van deze vraagstukken worden in deze presentatie uitgelicht.

15.30 Renovatie Galecopperbrug - Installatie Voorspanliggers
ir. M.(Michel) V. Lammens, Mercon Steel Structures BV
Presentatie geeft inzage in hoe de liggers van meer dan 300m lang en 1500 ton zwaar met millimeterprecisie langs en onder een van onze drukste bereden snelwegen worden geplaatst over het drukbevaren Amsterdam Rijnkanaal en hoe opdrachtnemer invulling heeft gegeven aan het minimaliseren van de overlast naar de omgeving.       

16.00 Pauze

16.30 De achilleshiel van versterkte bruggen
Ing. G. (Geert) Takke, TAKKE Breukelen B.V.
De vermoeiingsproblematiek van orthotrope stalen rijdekken wordt effectief opgelost door het versterken van de bruggen middels het aanbrengen van Hogesterktebeton (HSB) of het verlijmen van een stalen plaat. Dat laatste met name bij beweegbare bruggen. Vermoeiingsscheuren in de rijdekplaat zelf worden effectief bestreden middels genoemde versterkingsmethoden. Dat geldt niet altijd voor vermoeiingsscheuren in de onderliggende staalconstructie en lasverbindingen. In de presentatie worden de problematiek en de oplossingsrichtingen uit de doeken gedaan.

17.00 Meten is weten?!
ir. F.J. (Frank) van Dooren, Rijkswaterstaat GPO
dr. W.H.A. (Willy) Peelen, TNO
Herberekeningen van een aantal stalen bruggen geven aan dat de vermoeiingslevensduur is verstreken. Enkele bruggen hebben inderdaad al vermoeiingsschade laten zien in het rijdek. Bij een aantal bruggen geven de herberekeningen ook aan dat de weerstand in de uiterste grenstoestand tekort schiet. Herberekeningen bevatten echter conservatisme. Hoe kunnen metingen helpen om deze conservatisme te verkleinen? In deze presentaties wordt ingegaan op de mogelijkheid om op basis van metingen en slimme interpretatie van modellen een beter beeld te krijgen van de werkelijke toestand van de brug; (slim) meten is weten?!

17.45 Afsluiting en Borrel

Kosten

De toegang tot de middag is gratis. Graag ontvangen we uw aanmelding vóór 25 november als u deze themamiddag wilt bijwonen.