Bouwen met Staal | Veelzijdig, flexibel, duurzaam Bouwen met Staal

Master eerste prijs

In 2016 won Christine Yip de eerste prijs in de categorie Master met haar project:

 

« terug naar StudentenSTAALprijs 2016

Prijswinnaars studentenSTAALprijs 2016Long span buoyancy bridge with submerged cable anchoring

Voor het vier kilometer brede en een kilometer diepe Sognefjord in Noorwegen is een nieuw concept voor een drijvende brug ontwikkeld. Het Sognefjord wordt beschouwd als een van de meest uitdagende en moeilijk over te steken fjorden. Het vormt een onderdeel van de 1.100 kilometer lange E39 kustweg in Noorwegen, die in totaal acht veerdiensten omvat. Het vervangen van de veerverbinding bij het Sognefjord door deze drijvende brug zou de reistijd enorm verkorten. Er is speciale aandacht besteed aan het verweven van de structurele en architectonische ontwerpen in een samenhangend ontwerp. De afstudeerder heeft op basis van het architectonisch ontwerp van Zwarts & Jansma Architecten met ondersteuning van Iv-Consult, de technische studie en het zeer complexe constructieve ontwerp van de brug uitgewerkt en geoptimaliseerd.

De brug slingert in een S-vorm over het fjord. Het ontwerp volgt de lijnen in het landschap en biedt een dynamische uitzicht. Het brugdek klimt tot zo’n 80 meter boven het water, zodat er voldoende ruimte is voor passerende schepen. De 4,5 kilometer lange brug is slank en licht.

Deze drijvende brug bestaat uit twintig verschillende overspanningen, variërend tussen de 200 en 465 meter. Een drijvende brug van deze grootte is ongekend! De vakwerk brugliggers met een breedte en hoogte van ongeveer 25 meter zijn speciaal voor dit doel ontworpen en per positie van het brugdeel afgestemd op de dynamische krachten die op de brug werken. De liggers worden gesteund door sculpturale drijvende ‘pylonen’, waardoor ze zijn opgewassen tegen de dynamische bewegingen, veroorzaakt door het drijvende principe van de brug. In het ontwerp wordt het drijven van de brug op pontons gecombineerd met een verankeringssysteem om het genereren van bewegingen door wind en waterstromen te herstellen.

Bovenstaande tekst is grotendeels overgenomen van de projectbeschrijving door Zwarts & Jansma Architects.

Het oordeel van de jury:
Ongeloof en bewondering, kenmerken de reactie van de jury over dit exceptionele brugontwerp. De landschappelijke schoonheid van het Noorse Sognefjord is zo adembenemend dat elke ingreep een aantasting zou zijn. Toch zijn de ontwerpers erin geslaagd een element toe te voegen dat op een haast natuurlijke wijze met het landschap samenvloeit. Daar blijft het niet bij. Het originele constructieve concept is gebaseerd op een dynamisch ‘drijvend’ model. De slinger van de brug vloeit niet alleen voort uit het landschap maar komt ook voort uit de krachtswerking van de stroming in het water. Drijvende pylonen vangen als dobbers schommelingen in het water op. De uitwerking en berekening van dit ontwerp zijn zeer complex vanwege de extreme randvoorwaarden en de vele dynamische krachten die er op werken. In staat zijn om dit alles te beheersen en tegelijkertijd de brugligger slank en esthetisch te houden, is een prestatie van formaat. De vier kilometer lange brug is een indrukwekkende elegante ‘parelketting’ die beide oevers verbindt. Een prachtig voorbeeld van hoe de samenwerking tussen een afstudeerder en twee bevlogen marktpartijen nieuwe wegen kan openbaren. ‘Briljante synergie tussen constructie, architectuur en landschap’, ‘Heel inspirerend’, de jury kwam lovende woorden te kort!