Bouwen met Staal | Veelzijdig, flexibel, duurzaam Bouwen met Staal

Coronacrisis en de bouw • update 27 maart 2020

Miljard voor woonfonds gevraagd •  Minder vraag naar bedrijfsruimten •  Duurzame energieprojecten lam gelegd •  Schipholtunnel eerder en sneller in onderhoud

« terug naar Nieuws

Miljard voor woonfonds gevraagd • Het EIB (Economisch Instituut voor de Bouw) vraagt van de overheid een miljard euro voor het opzetten van een woonfonds. Volgens EIB-directeur Taco van Hoek is dat bedrag nodig om de gevolgen van het coronavirus voor de bouw het hoofd te bieden. ‘Als het slecht gaat met de economie, dan gaat het nog slechter met de bouw’, aldus Van Hoek in het radioprogramma 1op1 op Radio 1. ‘De bouwopdrachten drogen op. We houden rekening met ten minste vijf procent krimp. De vorige crisis was al extreem, nu gaan we er bovenuit.’ Van Hoek verwacht dat een woonfonds de pijn kan verzachten. ‘Zorg ervoor dat de overheid zelf eigenaar wordt van nieuwbouwprojecten. Dan kun je al een enorm verschil maken.’

Minder vraag naar bedrijfsruimten • Ook de markt van bedrijfsruimten (bedrijfs- en kantoorgebouwen) gaat last krijgen van de uitbraak van het coronavirus. Dat verwacht Dynamis naar aanleiding van onderzoek in dertien regio’s. De koepelorganisatie van vastgoedmakelaars, -adviseurs en -taxateurs stelt dat het marktsegment bedrijfsruimten zeer gevoelig is voor de economische conjunctuur. Als de huidige coronacrisis resulteert in verminderde economische groei of zelfs krimp, komt de vraag naar vierkante meters kantoor- en bedrijfsruimten direct onder de druk te staan en is een (doorgaande) afname van de vraag niet onwaarschijnlijk. Dynamis brengt hierbij de vorige crisis in herinnering. Toen leidde economische krimp al in 2009 tot een sterke daling van de vraag naar bedrijfsruimten. Pas na twee achtereenvolgende jaren van sterke groei kwam de vraag weer terug op het hoge niveau van net voor de crisis, in 2008. Verser in het geheugen ligt de dip in 2019. Vorig jaar zwakte de economische groei dermate af dat de opname van bedrijfsruimte in dat jaar uiteindelijk met vijf procent inkromp. Dat betekende het einde van driejaarlijkse periode van aanhoudende groei. Ondanks de terugval werd het afgelopen jaar nog veel bedrijfsruimte in gebruik genomen: zo’n 750.000 m2 meer dan gemiddeld in de zeven jaar daarvoor.

Duurzame energieprojecten lam gelegd • Ongeveer twee op de drie bedrijven in duurzame energie hebben hun lopende projecten stil moeten leggen als gevolg van de coronacrisis. Dat blijkt uit een enquête van de Nederlandse Vereniging Duurzame Energie (NVDE). De organisatie vraagt de overheid om bij te springen. Volgens de NVDE kunnen bedrijven de huidige situatie niet lang volhouden. Vanwege zorgen om besmetting van monteurs en installateurs kunnen bijvoorbeeld zonne- en windenergieprojecten niet (verder) worden uitgevoerd. Ook het verduurzamen van woningen en kantoren loopt vertraging op, omdat huishoudens en bedrijven nu andere prioriteiten hebben. Om het coronavirus niet verder te verspreiden, is het nu bovendien vaak onmogelijk om in woningen van particulieren te werken.

Schipholtunnel eerder en sneller in onderhoud • Eerder dan gepland geeft ProRail het startschot aan de vervanging van spoorstaven in de 7,3 km lange Schipholtunnel. Het onderhoudsproject kan nu al in uitvoering, omdat als gevolg van het coronavirus aanzienlijk minder treinen rijden. Ook zijn de reizigersstromen volgens de spoorbeheerder met zo’n 85 procent afgenomen. Sommige onderdelen van de Schipholtunnel kunnen hierdoor betrekkelijk eenvoudig en wat langer buiten gebruik worden gesteld. Zoals de oudste van de twee tunnelbuizen. Deze buis gaat langdurig dicht voor het treinverkeer, waardoor vrijwel alle onderhoudswerkzaamheden tussen 30 maart en 6 april zijn af te ronden. Voor aanvang van de coronacrisis was het vervangen van spoorstaven nog ingepland voor meerdere weekenden van buitendienststelling. De operatie zou worden uitgesmeerd over dit jaar en volgend jaar. In de tunnelbuis zijn enkele spoorstaven, afkomstig uit jaren ’70 en ’90 van de vorige eeuw, aan vervanging toe. Afgelopen januari kwam het treinverkeer al tijdelijk stil te leggen door breuk in een spoorstaaf. ProRail doet de tunnelwerkzaamheden samen met Strukton. Het montagepersoneel houdt zich daarbij aan de richtlijnen van het RIVM. Ook voor verschillende andere projecten die op dit moment op stapel staan, bekijkt ProRail of een eerdere aanvang van de uitvoering mogelijk is.

  • Foto: Hanse Staalbouw.