Bouwen met Staal | Veelzijdig, flexibel, duurzaam Bouwen met Staal

Schiphol in zaken met BAM, Heijmans en VolkerWessels

Voor een scala aan nieuw- en verbouwprojecten heeft luchthaven Schiphol afgelopen week langlopende contracten gesloten met de bouwondernemingen BAM, Heijmans en VolkerWessels. De overeenkomsten hebben een looptijd van maximaal negen jaar. Er is in totaal zo’n 2,5–3,5 miljard euro mee gemoeid.

« terug naar Nieuws

Sinds augustus vorig jaar, na een Europese aanbesteding, waren de drie bouwers al voorkeurskandidaten voor verschillende projecten. Nu zijn de projecten definitief gegund. De start- en landingsterreinen gaan naar Heijmans Infra, de vliegtuigopstelplaatsen naar KWS Infra - VolkerRail Nederland. BAM Infra verwerft de landzijdige- en de ondergrondse infrastructuur. De bouw van terminal 1 en 2 is toevertrouwd aan Heijmans Utiliteit. BAM Bouw en Techniek gaat zich ontfermen over terminal 3 en Schiphol Plaza.

De bouwplannen zijn de afgelopen maanden uitgewerkt en afgestemd met Schiphol. Daarmee was de concretiseringfase van de aanbesteding afgerond en de tijd rijp voor het ondertekenen van de contracten.

Met de deals committeren de bouwondernemingen zich aan de doelstellingen van Schiphol op het gebied van duurzaamheid, asset-rendement, organisatie, innovatie en digitalisering, aldus de luchthaven. Zo dragen ze bij aan de ambitie van Schiphol om ‘preferred airport’ van Europa te zijn. Als het gaat om duurzaamheid, dienen de bedrijven tijdens hun werkzaamheden minder CO2 uit te stoten dan nu het geval is, bijvoorbeeld door inzet van elektrisch materieel, lokaal hergebruik van vrijkomende materialen en reductie van energiegebruik. Het asset-rendement dient ‘optimaal’ te zijn. Ofwel: de luchthavenprocessen moeten optimaal worden ondersteund, onder meer via life cycle costing en slim onderhoud.

Het gebruik van digitale (communicatie)middelen is volgens Schiphol noodzakelijk om de benodigde informatie voor bijvoorbeeld beheer en onderhoud real time beschikbaar te hebben. Hierdoor kunnen onderhoudswerkzaamheden op precies het juiste moment worden uitgevoerd. De gezamenlijke inzet van de kennisnetwerken van de luchthaven en de bouwbedrijven dient innovatie te bevorderen en uit te monden in een nog betere dienstverlening aan reizigers en luchtvaartmaatschappijen die van Schiphol gebruik maken.

Zowel de opdrachtgever als zijn drie aannemers kunnen volgens Schiphol investeren in de onderlinge samenwerking, omdat de overeenkomsten voor langere tijd zijn aangegaan. De uitvoering van de contracten start 1 april a.s.

  • Openingsfoto: © Schiphol Airport.
  • Andere foto’s: uitbreiding E-pier in 2016 (foto links: in uitvoering, foto rechts: bouwkundig afgewerkt); (architectuur: Benthem Crouwel Architects, constructief advies: Royal HaskoningDHV, staalconstructies E-pier: Voortman Staalbouw). Een artikelenserie over de toenmalige uitbreiding van Schiphol is te vinden in het vakblad Bouwen met Staal, editie 251, juni 2016.