Bouwen met Staal | Veelzijdig, flexibel, duurzaam Bouwen met Staal

Belangrijke fase voor Zwolse busbrug

Deze week beginnen in Zwolle belangrijke voorbereidingen voor het stalen deel van de ‘busbrug’.

 

« terug naar Nieuws

De ‘busbrug’ wordt gebouwd omdat het busstation naar de andere zijde van het spoor verhuist, van noord- naar zuidzijde. De voorbereidende werkzaamheden daartoe zijn al geruime tijd aan de gang, en bereiken deze weken een belangrijke fase. Zo zal vandaag de eerste betonkolom van de brugconstructie uit de bekisting komen, waarna Victor Buyk volgende week begint met de aanvoer (’s nachts) van de dertig brugdelen van de 110 m lange staalconstructie die op 7 m hoogte boven het spoor moet komen.

De ‘busbrug’ is onder andere bijzonder omdat er naast de twee landhoofden maar vier betonpijlers nodig zijn om de 245 m lange brug te ondersteunen. Het staal faciliteert een vrije overspanning van 80 m. Het eerste brugdeel dat in de nacht van 22 op 23 januari Zwolle aankomt meet 11x5x4 m (lxbxh). De brugdelen worden op locatie (op het parallel aan het spoor terrein van Wärtsila) gelast en gereed gemaakt voor installatie op 20 mei. De brugconstructie van 1000 ton moet daarbij worden belast met een contragewicht van 350 ton, om torderen te voorkomen.

Het plan van BAM Infra en ipv Delft werd uitverkoren door de ‘elegante, eenduidige en slingerende lijn van het ontwerp die orde en focus kan aanbrengen in het nu nog wat onsamenhangende gebied van de Spoorzone.’ Ook de houten bekleding aan de onderzijde viel in de smaak bij de beoordelingscommissie, ‘weldadig in deze harde, industriële omgeving'.

ProRail laat de overbrugging bouwen in opdracht van de gemeente en is uitsluitend bestemd voor busverkeer. Dagelijks zullen zo’n 1200 bussen gebruik maken van de nieuwe verbinding. Door de busbrug kunnen reizigers gemakkelijk en veilig op het nieuwe busperron komen, en overstappen op de trein en ander openbaar vervoer.