Bouwen met Staal | Veelzijdig, flexibel, duurzaam Bouwen met Staal

Miljarden voor Nederlandse infrastructuur

Het kabinet trekt de komende jaren zo’n 7,5 miljard euro uit voor de vaderlandse infrastructuur. Circa 2,7 miljard gaat naar het autowegennetwerk, 4 miljard is gereserveerd voor werken aan het spoor. Dat staat in de plannen die de bewindslieden van Infrastructuur, Mark Harbers en Vivianne Heijnen, en woonminister Hugo de Jonge afgelopen week hebben gepresenteerd aan de Tweede Kamer.

« terug naar Nieuws

1 december 2022

Het kabinet trekt de komende jaren zo’n 7,5 miljard euro uit voor de vaderlandse infrastructuur. Circa 2,7 miljard gaat naar het autowegennetwerk, 4 miljard is gereserveerd voor werken aan het spoor. Dat staat in de plannen die de bewindslieden van Infrastructuur, Mark Harbers en Vivianne Heijnen, en woonminister Hugo de Jonge afgelopen week hebben gepresenteerd aan de Tweede Kamer. Ongeveer 65 procent van het budget is bestemd voor de Randstad, de resterende 35 procent wordt verdeeld over de andere landsdelen.

De provincie Zuid-Holland ontvangt ruim 1,5 miljard voor het verbeteren van de stations en spoorwegen tussen Leiden en Dordrecht. De ondersteuning van projecten langs deze route is vooral ingegeven door de geplande komst van zo’n 77.000 woningen in deze regio. Rotterdam mag uitkijken naar 625 miljoen euro voor de aanpak van oeververbindingen, onder meer via renovatie en nieuwbouw van bruggen.

In Noord-Holland investeert het Rijk in de vernieuwing van station Amsterdam Zuid, de A10, het sluiten van de metroring in Amsterdam en het doortrekken van de Noord-Zuidlijn naar Schiphol en Hoofddorp. Hiermee gaat 4,1 miljard euro overheidsgeld gemoeid. Andere partijen (provincies, gemeente, private ondernemingen) zouden daar nog eens 1,3 miljard bij moeten leggen. De inspanningen voor de infrastructuur in de metropoolregio Amsterdam zijn onder meer nodig vanwege de verwachte aanwas van 325.000 woningen en een groei van de regionale werkgelegenheid met naar schatting 270.000 banen.

Volgens de ministeriële plannen toucheert de regio Brainport Eindhoven in Noord-Brabant ruim 800 miljoen euro. Hier dient een ‘multimodale knoop’ te komen met ‘genoeg ruimte voor het groeiende aantal reizigers met bus, fiets en trein’.

Ook andere gebieden buiten de Randstad kunnen rekenen op kapitaal van het kabinet. Zo is 30 miljoen bestemd voor een betere spoorverbinding tussen Enschede en Münster in Duitsland en 150 miljoen euro voor de RegioExpres in Gelderland. De RegioExpres moet voorzien in een verkorting van de reistijd tussen Winterswijk en Arnhem, met 13 minuten. Wie doorreist naar de Randstad, kan een tijdwinst tot 26 minuten boeken.

Van hoe ’t verdergaat met de Lelylijn, maken de plannen geen gewag. Al eerder is afgesproken dat naar deze spoorlijn tussen Lelystad en Groningen, met haltes in onder meer Emmeloord, Heerenveen en Drachten, 3 miljard euro Rijksgeld gaat. Wanneer de lijn af moet zijn, blijft vooralsnog onbekend.

Ook de fietser is niet vergeten bij de planvorming. Nieuwe fietsbruggen en -tunnels, doorfietsroutes en fietsenstallingen zijn bedacht met in totaal 780 miljoen euro.

  • Foto: Station Noord, Noord-Zuidlijn, Amsterdam (Benthem Crouwel Architects).