Bouwen met Staal | Veelzijdig, flexibel, duurzaam Bouwen met Staal

Groningen krijgt European Hyperloop Center

Zeeland was ook in de race, maar Groningen kreeg de voorkeur en wordt de gastprovincie van het nieuwe European Hyperloop Center.

« terug naar Nieuws

Dit najaar start de bouw, over pakweg twee jaar is even ten oosten van de stad Groningen een modern complex met laboratorium en een testbaan van 3 km beschikbaar om de zogeheten hyperloop nader aan de tand te voelen.

De hyperloop is ontwikkeld door het Delftse startup bedrijf Hardt Hyperloop in samenwerking met onder meer BAM, Royal IHC en Tata Steel en is te zien als de supersnelle trein of, zo u wilt, de raket van de toekomst. Ook de analogie met de buizenpost van vroeger dringt zich op, met dien verstande dat de hyperloop geschikt is voor het transport van vele goederen én van personen.

Echt correct is ’t om de hyperloop op te vatten als een compleet transportsysteem. Het systeem bestaat een voertuig ofwel de ‘pod’ die zich bevindt in een buis (‘tube’) die nagenoeg geheel vacuüm is gezogen. Met pod incluis, ligt de buis op een magneetbaan (‘track’). Door de magnetische voorstuwing vanuit de track in combinatie met de geringe luchtweerstand in de tube (want vacuüm) kan de pod welhaast duizelingwekkende snelheden bereiken. Een enkele reis Amsterdam-Parijs zou slechts een half uur in beslag nemen.

Vooralsnog is de hyperloop toekomstmuziek, maar ’t kan snel gaan. Space X, het ruimtevaartbedrijf van de ondernemende zakenman Eton Musk, ziet al perspectief in het hyperloop-concept en organiseert jaarlijks een hyperloopwedstrijd. Aan zo’n wedstrijd heeft een studententeam uit Delft meegedaan. Uit dit team is de startup Hardt Hyperloop voortgekomen.

Samen de partners werkt Hardt in verschillende trajecten aan de verdere ontwikkeling van de pod, de track en de tube. Daarbij worden ook aspecten als veiligheid en toebehoren als wissels en stations meegewogen. Voor de buis ligt een uitvoering in staal voor de hand, meent projectpartner Tata Steel dat daartoe dan ook de dialoog onderhoudt met Bouwen met Staal en haar achterban, waaronder staalbouwers en constructief ontwerpers. De afgelopen twee jaar heeft dat geresulteerd in een drietal workshops, onder meer over de mogelijkheden en aandachtspunten voor een ontwerp van een ‘hypertube in steel’. Weer zo’n thematisch samenzijn en samenwerken staat voor dit nieuwe jaar op de rol, uiteraard met een vers thema.