Bouwen met Staal | Veelzijdig, flexibel, duurzaam Bouwen met Staal

NS Vastgoed: ‘Bouw boven stations’

De NS is gesprekken aangegaan met de vier grote steden (Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en Den Haag) om de mogelijkheden van het bouwen boven spoorstations te verkennen. Bedoeling van de exercitie is om het ruimtegebrek in de steden niet verder te vergroten en de bereikbaarheid van leefgebieden te verbeteren.

« terug naar Nieuws

‘We hebben ’t over de best bereikbare plekken van de stad, die nu nog onbebouwd zijn’, stelt Sebastiaan de Wilde, directeur Vastgoed bij de NS. ‘Bij stations als Amsterdam Sloterdijk, Utrecht Centraal en Den Haag Centraal is boven de sporen veel ruimte, soms wel twintig voetbalvelden groot. We zien vergaande mogelijkheden om hier woningen, kantoren en publieke ruimten te laten ontstaan. Een belangrijke bijdrage aan de leefbaarheid van de stad.’

Volgens De Wilde, die in 2016 promoveerde op het onderwerp ‘bouwen boven sporen’, is de afgelopen jaren flinke progressie geboekt in de ontwikkeling van stationsgebieden. ‘Het past ook bij de wens van werkgevers om weer naar de stad te trekken. Denk aan het nieuwe hoofdkantoor van VodafoneZiggo dat onlangs is geopend naast Utrecht Centraal. Hier ontbreekt het parkeerterrein, alle medewerkers hebben een NS Businesscard.’

De Wilde wijst erop dat in het buitenland al vaak boven sporen is gebouwd. ‘In New York is dit al ruim honderd jaar geleden gedaan, waardoor de sporen bij Grand Central Station niet eens meer zichtbaar zijn.’

Als de grote steden nu beslissingen nemen, kan de spade al over vier of vijf jaar de grond in, gelooft De Wilde. ‘We kunnen met kleine stappen beginnen. Het hele gebied hoeft niet in één keer vol.’

  • Foto: recent voorbeeld van bouwen boven sporen: startstation Erasmuslijn, Den Haag Centraal (ZJA Zwarts & Jansma Architecten, © ProRail).
  • Bron: ANP.