Bouwen met Staal | Veelzijdig, flexibel, duurzaam Bouwen met Staal

Het winkelcentrum voorbij

Winkelcentra ombouwen naar multifunctionele ‘places to be’ voor retail, living en leisure. Het is al een trend en die trend wordt de komende jaren doorgezet, verwacht de directeur van Stabo, Hans van Tellingen.

« terug naar Nieuws

Door winkelcentra tevens voor andere functies geschikt te maken, blijven deze complexen aantrekkelijk en komen ze minder vaak leeg te staan, meent de leidsman van de organisatie in marktonderzoek en vastgoedinformatie.

Zo kondigde vastgoedbeheerder Wereldhave begin deze maand aan honderden miljoenen euro’s te investeren in de transformatie van Nederlandse winkelcentra binnen haar portefeuille. Niet eerder gebeurde dat op zo’n grote schaal, aldus Van Tellingen. Veel buurtwinkelcentra die goed renderen, bieden al een mix van winkels, woningen, kantoren, cafés en voorzieningen zoals apotheken. Wereldhave laat deze formule nu los op grotere winkelcentra.

Veel van de winkelcentra van Wereldhave staan in middelgrote steden zoals Amersfoort, Arnhem en Tilburg. Dit soort steden zijn relatief dicht bevolkt. Daarom valt in deze plaatsen volgens Van Tellingen veel geld te verdienen.

Maar ook deze steden hebben dikwijls te kampen met winkelleegstand. In heel Nederland staat nu zo’n 7 procent van de winkelpanden leeg. Het is normaal dat winkels failliet gaan en nieuwe worden geopend. Daar is speelruimte voor nodig, vindt Van Tellingen. Tot 2018 nam de leegstand af. Sinds vorig jaar tekent Strabo weer een lichte toename van het ‘ongebruik’ op. Voordien werden vrijgekomen ruimten vaak ingenomen door horeca. Daar lijkt de rek nu uit.

Daarom zoeken beheerders naar andere manieren om winkelcentra interessanter te maken. Meer functies toevoegen is een manier. Natuurlijk kan sloop van winkelpanden die geen toekomst meer hebben, de leegstand deels wegnemen. ‘Maar op een heleboel plekken is saneren niet nodig’, nuanceert Van Tellingen. ‘Op enkele plaatsen is zelfs uitbreidingsruimte.’

  • Afbeeldingen: naar ontwerp van MVSA Architects ondergaat winkelcentrum Leidschenhage de transformatie naar Westfield Mall of the Netherlands met o.m. flagshipstores, Designer Gallery, Fresh-market, hippe restaurants en een Kinepolis-bioscoop. Een deel van het vernieuwde winkelcentrum met de versmarkt is begin dit jaar geopend. (Foto: Unibail-Rodamco-Westfield, impressie: MVSA Architects).