Bouwen met Staal | Veelzijdig, flexibel, duurzaam Bouwen met Staal

Schiphol ziet perspectief in Hyperloop

Voor zo’n 12,5 miljoen passagiers die per 2050 vanaf Schiphol een korte vlucht willen maken, zou de Hyperloop best eens een geschikt alternatief zijn voor het vliegtuig. Dat concludeert Luchthaven Schiphol na onderzoek, samen met Hardt Hyperloop, naar de potentie van het innovatieve transportsysteem.

« terug naar Nieuws

Het concept van de Hyperloop is alweer enige tijd geleden bedacht door de Delftse startup Hardt Hyperloop in samenwerking met onder meer BAM, Royal IHC en Tata Steel. Het is te zien als de moderne variant van de vroegere buizenpost, maar dan veel sneller en in staat om veel meer goederen én personen te vervoeren.

De Hyperloop bestaat uit een ‘pod’ (voertuig) die zich bevindt in een tube (buis) die vrijwel geheel vacuüm is gezogen. Pod en tube liggen op een track (magneetbaan). Door de magnetische voorstuwing vanuit de track, gecombineerd met de geringe luchtweerstand in de tube (want vacuüm), kan de pod zeer hoge snelheden bereiken. Een enkele reis Amsterdam-Parijs, bijvoorbeeld, zou slechts een half uur in beslag nemen. Bouwen met Staal heeft het concept dit jaar en vorig jaar via enkele workshops onder de aandacht gebracht.

Op grond van de studie met Hardt verwacht Schiphol dat de Hyperloop over zo’n 30 jaar een deel van de reguliere korteafstandsvluchten vanaf Schiphol kan overnemen. In het onderzoek stellen Schiphol en Hardt een hyperloopnetwerk voor, dat Schiphol verbindt met grote nabijgelegen luchthavens in België, Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk. In dit netwerk kunnen naar schatting 73 miljoen mensen van grote stad naar grote stad worden gebracht. Voor 12,5 miljoen daarvan kan de Hyperloop het vervangende vervoersmiddel worden. Hierdoor komt op de luchthaven capaciteit vrij, die weer is te benutten om de positie van Schiphol in Europa te bestendigen of zelfs te versterken.

Hassan Charaf, hoofd innovatie bij Royal Schiphol Group, zegt er dit over: ‘De luchtvaartsector bevindt zich in een situatie die we nog nooit hebben meegemaakt. Het herstel zal een aantal jaar duren, maar het is van belang om te blijven investeren in innovatie en duurzaamheid. We vinden het belangrijk om betrokken te zijn bij veelbelovende ontwikkelingen op het gebied van mobiliteit, om te kunnen voldoen aan de vraag naar duurzaam vervoer in de toekomst.’

Bij hun onderzoek zijn Schiphol en Hardt ondersteund door Koninklijke BAM Groep, UNStudio, CE Delft, Stibbe, AirportCreators, Dutch Boosting Group en (als adviseur) SEO Amsterdam Economics. Schiphol en Hardt werken al sinds 2018 samen en zetten die samenwerking, ook na het onderzoek, voort. Bedoeling is om het gunstige perspectief voor de Hyperloop, zoals vastgesteld tijdens het onderzoek, gezamenlijk verder uit te werken.

‘Dit onderzoek vormt de basis om de hyperloop in de komende jaren tot een succesvol vervoersmiddel te laten uitgroeien. Partnerships, gezamenlijke ontwikkelingen en publiekprivate samenwerking zijn essentieel om een baanbrekende technologie als deze te realiseren.’ zo luidt de ambitie van onderzoeksleider Stefan Marges van Hardt Hyperloop.

Ondertussen is Hardt met andere bedrijven en organisaties in gesprek om de Hyperloop een centrale rol te laten vervullen in een toekomstig, duurzaam netwerk van hogesnelheidsvervoer in Europa. Over ongeveer twee jaar beschikken Hardt en partners bovendien over een laboratorium in Groningen, compleet met 3 km lange testbaan om het transportsysteem nader aan de tand te voelen. De bouw van het complex zou dit najaar van start gaan.