Bouwen met Staal | Veelzijdig, flexibel, duurzaam Bouwen met Staal

Tijdelijke brug met beweegbaar deel

In de N246 bij Westknollendam is een tijdelijke brug met bewegingswerk geplaatst.

« terug naar Nieuws

De brug heeft dezelfde capaciteit –  twee rijbanen en een vrijliggend fietspad – als de Beatrixbrug. Die wordt gesloopt om medio 2019 plaats te maken voor vervangende nieuwbouw en zal dan de Prinses Amaliabrug heten.

Tijdelijke brugsystemen hebben meestal geen beweegbaar deel. De ongebalanceerde brug wordt geopend met twee krachtige cilinders, zodat ook het scheepvaartverkeer doorgang kan vinden, maar vroeg wel de nodige engineering.

De brug is een co-creatie van Dura Vermeer (onderbouw), SPIE Nederland (besturing) en Janson Bridging (bovenbouw), die de staalproductie op zich nam.  Het beweegbare gedeelte is voorgemonteerd op nabijgelegen terrein en drie weken geleden ingehesen.

De brug  is opgebouwd uit verschillende modules en is dus aanpasbaar. Na gebruik zal het systeem elders worden ingezet. De brug is uitgerekend conform de normen op het gebied van beweegbare bruggen.

Zo min mogelijk verkeersoverlast woog zwaar bij de opdracht van de provincie Noord-Holland. Het project is onderdeel van het programma N246 – N244 Trajectonderhoud en vervangen Beatrixbrug en Kogerpolderbrug.