Val Haringvlietbrug operationeel
De Haringvlietbrug in de A29 is, na een afsluiting van 8 weken, weer opengegaan voor het wegverkeer. Dat gebeurde op vrijdag om 23.00 uur, nadat het nieuwe val succesvol was gemonteerd en operationeel was.
« terug naar Nieuws8 augustus 2023
De tijdelijk verlaagde maximumsnelheid die vanaf de zomer van 2021 op de brug van kracht was, is dan ook voorbij. Maar nu gaat de Heinenoordtunnel in de A29 4 weken in beide richtingen dicht.
De renovatie van het nieuwe val is naar verwachting uitgevoerd. Hollandia Infra en Machinefabriek Rusthoven voeren dit werk uit in opdracht van aannemerscombinatie CMCH (Mobilis en Croonwolter&dros). In de fabriekshal van Hollandia Infra is het val volledig voorgemonteerd, inclusief het bewegingswerk van Machinefabriek Rusthoven en de bekabeling door Croonwolter&dros. Dit zorgde ervoor dat de installatietijd op locatie tot een minimum kon worden beperkt.
Het laten zakken, op maandag 3 juli, van het val – 57×26 m, en 2.050 ton schoon aan de haak –, terwijl deze deinend in de wind hangt, met slechts 1,5 cm speling rondom in de kelder, was een hele opgave. Houten wigvormige geleidebalken werden strategisch geplaatst om de brug ruwweg op zijn plek te dwingen. Via conische pennen werden de draaipunten van de brug tot op de laatste millimeter gepositioneerd, aldus Hollandia Infra.
De grootste hijsbok, Matador 3, droeg het volledige gewicht van de ballastkist van de brug, 1.300 ton in totaal en had daardoor een diepgang van 6 m. Speciaal hiervoor moest het hijsgebied vooraf worden uitgebaggerd.
De volgende fase was de afstelling van de tandbaan. De tanden op deze 20 m lange gebogen tandbaan van 100 ton, moesten op 1 mm nauwkeurig worden afgesteld met de tandwielen van de bewegende brug. Een intensief karwei, waarbij de brugklep met elektrische lieren heen en weer bewogen wordt.
Voor de Haringvlietbrug zijn in september 2023 nog nachtafsluitingen en een weekendafsluiting nodig. Deze zijn noodzakelijk voor de laatste stappen van de renovatie van de brug: het testen van de technische systemen voor de bediening, besturing en bewaking en voor het afstellen van het bewegingswerk van de nieuwe brugklep. Als de testen goed verlopen, kan de brug worden gecertificeerd en in het najaar van 2023 weer worden bediend voor de hoge scheepvaart.
De Haringvlietbrug is in 1964 geopend voor verkeer. Bijna 60 jaar later was het val aan het einde van zijn technische levensduur en moest vervangen worden. Tijdens de zomerafsluiting werden in het vaste deel van de brug meerdere versterkingen uitgevoerd, met extra lassen en plaat. Het vakblad Bouwen met Staal zal hier eind dit jaar aandacht aan besteden. Kijk hier naar het draaien en kantelen van het val op het Hollandia-terrein voor verdere voorbereiding (o.a. conservering).