Bouwen met Staal | Veelzijdig, flexibel, duurzaam Bouwen met Staal

Nhow Amsterdam RAI, Amsterdam

« terug naar Architect+Staal november 2018

Verdraaid multifunctioneel

De skyline van Amsterdam, meer in het bijzonder van de Zuidas, gaat voorgoed veranderen. Vanaf de driehoekige kavel tussen RAI Amsterdam, de ringweg A10, de Europaboulevard en de Noord-Zuidlijn steekt vanaf volgend jaar zomer het nieuwe Nhow Amsterdam RAI-hotel 91 m de lucht in. OMA tekent voor de beeldbepalende stapeling van drie, onderling geroteerde driehoeken die ruimte gaan bieden aan 650 hotelkamers en een scala aan facilitaire en publieke functies.

De komst van Nhow RAI Amsterdam past bij het streven van de gemeente Amsterdam om het hotelaanbod binnen de gemeentegrenzen groter en gevarieerder te maken en beter te verspreiden over de stad. Een nieuw hotel op de Zuidas, met het beurs- en congrescentrum RAI Amsterdam in de directe nabijheid, zou een uitkomst zijn, zeker als daar ook de benodigde (extra) faciliteiten voor de hotelgasten en het publiek bij gaan.

Voor de ontwikkeling, uitvoering en exploitatie van zo’n ‘headquarter hotel’ schreef de gemeente samen met RAI Amsterdam in juni 2014 een tender uit. Elf consortia schreven in. Het team van OMA, NH Hotel Group en de projectontwikkelaars COD en Being Development won (in april 2015) met een concept dat op meerdere fronten meerwaarde biedt. Allereerst programmatisch: de hotel lobby spreidt zich uit over twee verdiepingen, met apart te verhuren winkelruimten op de begane-grondvloer en de lounge en bar op de eerste verdieping. Vergaderzalen, lounges en skybar zijn voorzien op de bovenverdiepingen. Aan de aanwezigheid van een tv-studio ontleent dit semipublieke verblijfsgebied haar naam: ‘On Air’.

De restaurants, het spa- & welness-center, de galerie en de beeldentuin krijgen eveneens hun plek binnen het 24 verdiepingen tellende gebouw. Diverse delen van het dak gaan dienst doen als dakterras. Negentien van de 24 verdiepingen zijn bestemd voor de hotelkamers, 24 tot 36 stuks per bouwlaag. Dat brengt het totaal aantal kamers op 650 en maakt Nhow Amsterdam RAI meteen tot het grootste nieuwe hotel van de hoofdstad, zelfs van de gehele Benelux. Onder het gebouw komen een tweelaagse parkeergarage voor 200 auto’s en de technische installaties. De toegang tot de garage, de taxistandplaatsen, bushalte en goederenafgifte zijn bedacht aan de oostzijde van het gebouw.

Ook in architectonische vormgeving maakt Nhow het onderscheid. De drie gestapelde driehoekige volumes zijn zonder twijfel modern, maar vormen tegelijkertijd een eerbetoon aan hun inspiratiebron, de bekende, driehoekige reclamezuil ‘het Signaal’ die al sinds 1963 het voorplein van het RAI-complex markeert. De driehoeken van Nhow liggen ten opzichte van elkaar verdraaid, waardoor verschillende plattegronden ontstaan. Door de verdraaiingen steken de punten van elke driehoek zo’n 12,5 m buiten de gevels van de boven- en/of onderliggende driehoeken. De verschillende dakdelen die zo ontstaan, worden benut voor dakterrassen. Tussen de uitkragende driehoeken zit steeds een tussenlaag waarvan de gevels iets meer terug liggen.

OMA heeft de gevels volledig open ontworpen, zónder zichtbare constructie in de gevelzone. Dat geeft uiteindelijk constructieve uitkragingen van ruim 16,5 m. Voor een opvangconstructie per volume ontbreekt de extra hoogte. Met 91 m is de maximale gebouwhoogte voor deze locatie, op een aanvliegroute naar Schiphol, al bereikt.

Daarom heeft constructeur Van Rossum Raadgevende Ingenieurs samen met de architect gezocht naar plaatsen binnen de verspringende verdiepingplattegronden waar kolommen over de gehele hoogte kunnen doorlopen. Op specifieke kruisingen van kamerwanden lopen nu negen kolommen rechtstreeks van beneden naar boven. De kolommen zijn langwerpig, als wandschijven ontworpen om de integratie in de kamerwanden mogelijk te maken. Onderin zijn de kolommen uitgevoerd in hogesterktebeton zodat ze relatief slank kunnen blijven, vanaf de middelste driehoek volstaat gewoon beton. De gestorte betonkern loopt (uiteraard) ook geheel verticaal door. Deze kern is forser dan constructief noodzakelijk, om alle elf liften kwijt te kunnen.

De uitkragingen – 9 m van betonwanden tot de gevels – komen voor rekening van stalen spanten, opgebouwd uit slanke stalen kolommen en diagonalen, geïntegreerd in de kamerwanden, en SFB-liggers in de vloeren. In de gang- en gevelzones, waar diagonalen niet gewenst zijn, is gekozen voor Vierendeelconstructies. In de gevelzones zijn de stalen liggers in de vloeren geïntegreerd en de staalkolommen achter de aluminium gevelstijlen geplaatst om het gevelbeeld niet te verstoren. De staalconstructies worden geleverd door Oostingh Staalbouw (onderdeel van ASK Romein).

Pleijsier Bouw is eind oktober 2016 gestart met de bouw van Nhow Amsterdam RAI. Op 1 december van dit jaar is het hoogste punt bereikt. De oplevering staat gepland voor eind 2019. De opening is voorzien in 2020. NH Hotel Group neemt het beheer van het leeuwendeel van het gebouw op zich, voor een periode van 20 jaar.

OMA

Nhow Amsterdam RAI

video (RAI Amsterdam, april 2015, YouTube)

• Impressies: OMA, constructiemodel: Van Rossum Raadgevende Ingenieurs.