Vertegenwoordigers van de Nederlandse bouwmaterialenindustrie en het Rijk hebben gisteren het Bouwmaterialenakkoord ondertekend. Dit akkoord bevat collectieve afspraken die de bouwsector helpen bij het vergroten van de beschikbaarheid van (secundaire) grondstoffen en het zoveel mogelijk beperken van de kosten van milieuschade in de materiaalketens.
Het convenant is bekrachtigd door de direct betrokken ministeries van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening (VRO), Klimaat en Groene Groei (KGG) en Infrastructuur en Waterstaat (IenW), diverse landelijke branche-, ondernemers- en kennisorganisaties én de representanten van een 13-tal zogeheten materiaalketens binnen de bouwmaterialenindustrie, waaronder de ketens voor gevels, vlakglas, beton en staal.
Voor de staalketen heeft Jacqueline Cramer haar handtekening gezet. Zij fungeert als voorzitter van de stuurgroep Bouwakkoord Staal. In het Bouwakkoord Staal zijn alle disciplines verenigd die zich inzetten voor het (verder) verduurzamen van het produceren, ontwerpen en bouwen met staal.
Route naar een circulaire bouweconomie
Het nieuwe Bouwmaterialenakkoord draagt bij aan een circulaire bouweconomie. Hierin zijn secundaire grondstoffen beter beschikbaar en is het gebruik van primaire grondstoffen en de productie van afval geminimaliseerd. Om de transitie van een traditionele lineaire- naar de gewenste circulaire bouweconomie te laten slagen, hebben alle materiaalketens een routekaart opgesteld. Hierin zijn de ambities en benodigde acties vastgelegd om de doelen van het Bouwmaterialenakkoord te bereiken en de gemaakte afspraken na te komen.
Via het Bouwmaterialenakkoord en de routekaarten met ambities en acties laat de Nederlandse bouwmaterialenindustrie zien dat het werkt aan een toekomst waarin duurzaamheid, circulariteit en een efficiënte inzet van grondstoffen centraal staan. Via deelname in het Bouwmaterialenakkoord met meerdere ministeries onderschrijft het Rijk de ambities van de bouwmaterialenindustrie en bevestigt haar bereidwilligheid om hiervoor de juiste randvoorwaarden te scheppen. Samen met brancheorganisaties gaat het Rijk tevens ondersteuning bieden bij het verder uitwerken en uitvoeren van de routekaarten.
Met het Bouwmaterialenakkoord als stevige, gemeenschappelijke basis kunnen de betrokken partijen aan de slag om de overgang naar een circulaire economie te verwezenlijken. Naast routekaarten zullen samenwerkingsverbanden worden geformaliseerd en de verschillende acties, zoals verkenningen en onderzoeken, in gang worden gezet. Met behulp van de routekaarten worden het verloop en de (tussentijdse) resultaten van de activiteiten getoetst aan de doelen en afspraken in het Bouwmaterialenakkoord.
Bouwbrede meerwaarde
Alle deelnemende materiaalketens hebben hun routekaart gemaakt. De routekaart wijst de weg naar ketensamenwerking in drie achtereenvolgende fasen: voorbereiding, opbouw en opschaling. Veel ketens bevinden zich nog in het voorbereidingsstadium. Het Bouwakkoord Staal, gestart in het voorjaar 2022, is inmiddels actief in de opschalingsfase.
De opschalingsfase voorziet in het ‘uitrollen’ op grote schaal van de veranderingen en vernieuwingen die nodig zijn voor een circulaire staalbouw-economie. Aan de hand van de Roadmap met handelingsperspectieven wordt op dit moment onder meer gewerkt aan het eenduidig berekenen van milieu-impact van de verschillende bouwmaterialen en aan het eenduidige monitoren en controleren van verduurzaming op grond van contracteisen van opdrachtgevers. Voor die uniformeringen is de inbreng van de Rijksoverheid, brancheorganisaties en de verschillende materiaalketens onontbeerlijk.
Het Bouwakkoord Staal juicht de lancering van het Bouwmaterialenakkoord dan ook toe. Het nieuwe, breed gedragen akkoord is de opmaat naar het opschalen van de verduurzaming van de gehéle bouwketen.
- Een toelichting op de routekaarten en de actuele stand van zaken in de verduurzaming in de 13 participerende materiaalketens vindt u in deze PDF.