Skip to main content
Akashi-brug
21 oktober

Conditiemeting vanuit de ruimte

Voor het beoordelen van de constructieve veiligheid en mogelijke veiligheidsrisico’s bij bruggen dient zich een nieuwe methode aan: MT-InSAR. Door meer gangbare inspectietechnieken te combineren met data van satellieten zijn eventuele risico’s meer nauwkeurig in te schatten en daarmee het onderhoud en eventuele versterkingen slimmer te plannen.

Voor het beoordelen van de constructieve veiligheid en mogelijke veiligheidsrisico’s bij bruggen dient zich een nieuwe methode aan: MT-InSAR. Door meer gangbare inspectietechnieken te combineren met data van satellieten zijn eventuele risico’s meer nauwkeurig in te schatten en daarmee het onderhoud en eventuele versterkingen slimmer te plannen.

Page content

Voor het beoordelen van de constructieve veiligheid en mogelijke veiligheidsrisico’s bij bruggen dient zich een nieuwe methode aan: MT-InSAR. Door meer gangbare inspectietechnieken te combineren met data van satellieten zijn eventuele risico’s meer nauwkeurig in te schatten en daarmee het onderhoud en eventuele versterkingen slimmer te plannen.

Akashi-brug
Akashi Kaikyo Brug tussen de eilanden Honshu en Awaji, met een totale lengte van 3.911 m. en een hoofdoverspanning van 1.991 m. © Novoceram.

MT-InSAR staat voor Multi-Temporal Interferometric Synthetic Aperture Radar. De methode is het resultaat van onderzoek onder leiding van Dominika Malinowska, verbonden aan de TU Delft en University of Bath. Onder haar aanvoering heeft een internationaal team de gesteldheid van meer dan 700 bruggen met grote overspanningen, wereldwijd, bestudeerd. Door de gegevens van sensoren aan lokale brugdelen te koppelen met data uit monitoring door satellieten in de ruimte, blijkt een meer volledig beeld te ontstaan van de staat van de brugconstructie.

De inzet van MT-InSAR kan volgens de onderzoekers een waardevolle aanvulling zijn op de meer traditionele monitoring. Immers, visuele inspecties vinden slechts enkele keren per jaar plaats en zijn niet geheel ontdaan van subjectiviteit. Kleine gebreken kunnen ook snel over het hoofd worden gezien. Met behulp van sensoren aan de brug is een voortdurende bewaking van de veiligheid wel haalbaar, maar de meeste lange bruggen in de wereld (volgens de onderzoekers meer dan driekwart) is hier niet mee toegerust. Monitoring vanuit de ruimte kan dan zeer behulpzaam zijn, zeker bij bruggen die zich in afgelegen gebieden bevinden.

Breed toepasbaar

Met MT-InSAR zijn minuscule bewegingen, zoals verplaatsingen over een paar millimeter, ‘realtime’ te detecteren zodat eventuele risico’s sneller boven water komen. Dat gebeurt met satellieten die langzame processen zoals verzakkingen en aardverschuivingen kunnen registreren en dat over grote gebieden.

Via MT-InSAR beschikken brugbeheerders voortdurend over actuele, ‘harde’ data over de conditie van hun bruggen en hebben ze sneller inzicht in eventuele veiligheidsrisico’s. Mede dankzij publicaties in wetenschappelijke media zoals recent Nature Communications, heeft de nieuwe technologie al bekendheid verworven binnen academische kringen. De praktijk doet echter nog maar sporadisch beroep op MT-InSAR. Malinowska en haar team hopen dat het onderzoek aanmoedigt tot bredere toepassing. Het potentiële toepassingsgebied is in elk geval ruim: ‘meer dan 60 procent van alle bruggen met grote overspanningen zijn geschikt voor MT-InSAR.’

  • Het volledige onderzoeksverslag en een korte samenvatting zijn te vinden op research.tudelft.nl