Overslaan en naar de inhoud gaan
Papendrechtsebrug
09 December

Grootschalig herstel van stalen bruggen aanbesteed

Rijkswaterstaat maakt de aanbesteding bekend voor het repareren van vermoeiingsscheuren en andere schades in stalen bruggen. De aanbesteding betreft een groot aantal, voornamelijk oudere stalen bruggen door geheel Nederland en in beheer bij Rijkswaterstaat. Met de aanbesteding wordt beoogd de constructieve veiligheid van de bruggen te waarborgen, in de aanloop naar grootschalige renovatie of vervanging.

Rijkswaterstaat maakt de aanbesteding bekend voor het repareren van vermoeiingsscheuren en andere schades in stalen bruggen. De aanbesteding betreft een groot aantal, voornamelijk oudere stalen bruggen door geheel Nederland en in beheer bij Rijkswaterstaat. Met de aanbesteding wordt beoogd de constructieve veiligheid van de bruggen te waarborgen, in de aanloop naar grootschalige renovatie of vervanging.

Page content

Rijkswaterstaat maakt de aanbesteding bekend voor het repareren van vermoeiingsscheuren en andere schades in stalen bruggen. De aanbesteding betreft een groot aantal, voornamelijk oudere stalen bruggen door geheel Nederland en in beheer bij Rijkswaterstaat. Met de aanbesteding wordt beoogd de constructieve veiligheid van de bruggen te waarborgen, in de aanloop naar grootschalige renovatie of vervanging.

Papendrechtsebrug
Papendrechtsebrug (N3), Papendrecht–Dordrecht. Voor 2026 en 2027 staat de renovatie in opdracht van Rijkswaterstaat gepland. Hierbij worden onder meer de brugklep en het bewegingswerk vervangen (© Rijkswaterstaat).

De aanbesteding voorziet in een raamovereenkomst van één jaar met een of meerdere gespecialiseerde bedrijven. Hiermee wil Rijkswaterstaat de kennisdeling en samenwerking met opdrachtnemers intensiveren, de periode tussen inspectie en reparatie van schades verkorten én de continuïteit in het onderhoud van de bruggen verbeteren. In het kader van de overeenkomst worden vaste eenheidsprijzen gehanteerd, waardoor nadere opdrachten snel zijn uit te zetten. Alle verschillende reparaties worden steeds in afzonderlijke overeenkomsten vastgelegd.

Grote urgentie, snel herstel

Binnen het ‘toepassingsgebied’ van de raamovereenkomst vallen stalen bruggen die bij Rijkswaterstaat in beheer zijn en deel uitmaken van RISK. Via dit landelijke inspectieprogramma wordt toegezien op (eventuele) schades in hoofddraagconstructies, rijdekken en verbindingen van de bruggen. Veel van deze bruggen, waaronder belangrijke verkeersbruggen als de Haringvlietbrug, de Galecopperbrug en de Van Brienenoordbruggen, dateren van de jaren ’50, ’60 of ’70 van de vorige eeuw en kunnen steeds meer ‘slijtages’ gaan vertonen, met alle veiligheidsrisico’s vandien. Dat maakt het monitoren en herstellen van eventuele schades extra urgent.

Daarom hanteert Rijkswaterstaat in het kader van de nieuwe raamovereenkomst een termijn van maximaal vier maanden voor reguliere herstelwerkzaamheden. In specifieke gevallen, zoals bij de Haringvlietbrug, wordt de termijn verkort naar vier tot zes weken. In geval van nood, als inspecties wijzen op directe veiligheidsrisico’s, moet een aannemer al binnen twee dagen aan de slag kunnen. Worden bijvoorbeeld scheuren ontdekt die niet kunnen wachten op een geplande renovatie, dan moet direct kunnen worden ingegrepen.

Diverse werkzaamheden

Naast herstel van schade aan hoofddraagconstructies en dekken vallen ook werkzaamheden aan las- en boutverbindingen onder de raamovereenkomst. Laswerk dient te worden uitgevoerd volgens NEN-EN 1090-2 en richtlijnen van Rijkswaterstaat. Bij complexe reparaties van gelaste verbindingen is extra controle door een onafhankelijke, gecertificeerde inspecteur vereist. Verder is binnen de overeenkomst ook onderzoek mogelijk naar de conservering, zoals het testen op de aanwezigheid van chroom-6 en andere zware metalen.

Van gecontracteerde aannemers wordt nogal wat verwacht. Zo dienen ze werkplannen opstellen, opleverdossiers samen te stellen en hun werkzaamheden af te stemmen met wat vastligt in bestaande onderhoudscontracten. Daarentegen biedt de raamovereenkomst de aannemers wel een uitgelezen mogelijkheid om nauw samen te werken met Rijkswaterstaat en daarbij de eigen inzichten en expertise aan te wenden. De komende maanden zullen uitwijzen met welke bedrijven door Rijkswaterstaat zijn geselecteerd. De totale contractwaarde wordt geraamd op 2,7 miljoen euro.