De Europese Unie en de Verenigde Staten hebben een handelsdeal gesloten. Hiermee lijkt het aanhoudende handelsconflict tussen beide beslecht. De dreiging van verdere verhoging van importtarieven door de VS op Europese goederen is uit de lucht en op de handelsmarkten kan zekerheid en rust weerkeren. Bij ondernemers en ondernemersorganisaties kan de deal echter op weinig positieve respons rekenen.
De nieuwe overeenkomst treedt morgen in werking. Dan loopt de zogeheten tarievenpauze af die de VS en de Unie met elkaar zijn overeengekomen. Hierbij is voor de meeste EU-goederen een algemene importheffing van 10 procent van kracht. Voor auto’s geldt een tarief van 25 procent, voor staal en aluminium (zoals bekend) 50 procent.
Vanaf morgen geldt voortaan voor nagenoeg alle Europese goederen een importheffing van 15 procent. Mogelijk wordt dit tarief nog verlaagd voor vliegtuigen en alcoholische dranken. Nul procent is afgesproken voor ‘strategische producten’ zoals vliegtuigonderdelen, bepaalde medicijnen, apparatuur voor de halfgeleiderindustrie, en kritieke grondstoffen.
Hard en oneerlijk
De heffing van 50 procent op aluminium en staal blijft vooralsnog onverminderd van kracht. ‘En dat is een harde klap voor de metaalindustrie’, reageert Theo Henrar als voorzitter van de FME, de landelijke ondernemersorganisatie voor de technologische industrie.
Over de deal als geheel, is Henrar evenmin te spreken. ‘Deze deal is hard en oneerlijk. Het Verenigd Koninkrijk heeft in een eigen deal met de VS een importtarief van 10 procent gekregen en zelfs nul op staal, terwijl het VK een veel kleinere economie heeft dan wij.’ En voor Nederland zou de VS juist de rode loper moeten uitrollen, vindt Henrar. 'Amerika heeft bij ons een handelsoverschot van 30 miljard. Zij exporteren voor 64 miljard aan goederen naar Nederland, en wij exporteren 34 miljard naar hen.'
Nederlaag voor de EU
Ook econoom Han de Jong meent dat Europa slecht af is met de nieuwe overeenkomst. ‘Een overwinning voor Trump, een nederlaag voor de EU’. China moet nog een deal sluiten met de VS en ‘het heeft er alle schijn van dat de Chinezen het spel harder spelen dan Europa heeft gedaan’, laat De Jong weten via BNR. ‘Ze hebben waarschijnlijk ook een sterkere onderhandelingspositie. Het lijkt Trump uiteindelijk meer te doen om de relatie met China, omdat dat een rivaal is in de strijd om de wereldwijde hegemonie op het gebied van economie en technologie. Ik ben heel benieuwd wat daar uit gaat komen’. Vooralsnog is de tarievenpauze tussen de VS en China met 90 dagen verlengd. Daarmee is ook de deadline voor een nieuw handelsakkoord met 90 dagen opgeschoven.
Het effect van de nieuwe deal tussen VS en Europa op de algehele Europese economie moet volgens De Jong niet worden overschat. ‘Die export van Europa naar de VS heeft een totale waarde van zo'n 550 miljard euro per jaar, en dat is 2,5 à 3 procent van ons bbp. Dat daar deze heffing op komt, is vervelend, maar macro-economisch is het niet zo'n heel groot probleem.’ Neemt niet weg dat de deal voor specifieke bedrijfstakken en bedrijven slecht nieuws is, erkent ook De Jong. Voor de staal- en aluminiumindustrie en bijvoorbeeld ook voor Europese autofabrikanten en exporteurs. ‘Van de auto's die in Europa geproduceerd worden gaat zo'n 15 procent naar de VS. Dus daar is zo'n tarief van 15 procent, dat vóór de terugkeer van Trump op zo'n 2,5 procent lag, wel in hoge mate vervelend.'