Overslaan en naar de inhoud gaan
BNL Bruggen 2025
13 November

Tien projecten op de shortlist BeNeLux Steel Bridge Contest 2025

De 2025-editie van de BeNeLux Steel Bridge Contest heeft tien genomineerden opgeleverd. Een vakjury onder aanvoering van Gerhard Nijenhuis (IPV Delft) heeft de kanshebbers op de prijs verkozen uit in totaal 49 inzendingen.

De 2025-editie van de BeNeLux Steel Bridge Contest heeft tien genomineerden opgeleverd. Een vakjury onder aanvoering van Gerhard Nijenhuis (IPV Delft) heeft de kanshebbers op de prijs verkozen uit in totaal 49 inzendingen.

Page content

De 2025-editie van de BeNeLux Steel Bridge Contest heeft tien genomineerden opgeleverd. Een vakjury onder aanvoering van Gerhard Nijenhuis (IPV Delft) heeft de kanshebbers op de prijs verkozen uit in totaal 49 inzendingen.

Welke projecten een prijs in de wacht hebben gesleept, wordt bekend gemaakt op woensdag 11 februari 2026, van 13:30 tot 17:30 uur in het LEF Future Center van Rijkswaterstaat in Utrecht.

De genomineerden

Categorie A • Verkeers- en spoorbruggen

(13 inzendingen)

LOA265
L'OA265 in Bettembourg-Gare op de N13, Bettembourg, LU (© Tralux)
Gull Wing
Gull Wing Bridge, Lowestoft, INT (UK) (© Farrans)
Clyde
Clyde Waterfront & Renfrew Riverside - Renfrew Bridge, Renfrewshire, INT (UK) (© Hollandia)
Haringvliet
Renovatie Haringvlietbrug, Numansdorp, NL (© Rijkswaterstaat)
Albert
Wegbrug over Albertkanaal, Wijnegem, BE (© HYE nv)
Categorie B • Fiets- en voetgangersbruggen

(36 inzendingen)

Albi
Fiets- en voetgangersbrug Albi, Albi, INT (FR) (© Vincent Boutin)
Arts
Passerelle des Arts, Luxembourg, LU (© Erieta Attali).
Girodet
Fiets- en voetgangersbrug Ile Girodet, Bourg-lès-Valence, INT (FR) (© Corentin Haubruge)
Fil de Fer
Passerelle Fil de Fer, Verviers, BE (© SEA)
Solitudo
Solitudobrug, Amsterdam, NL (© Syb van Breda).

Doel en deelname

De BeNeLux Steel Bridge Contest is een tweejaarlijkse prijs van Infosteel en Bouwen met Staal. Met deze gezamenlijke prijs willen de beide (staal)kennisorganisaties hun waardering tonen en bouwbrede belangstelling opwekken voor brugprojecten waarin staal of staal-beton op een voorbeeldige manier zijn toegepast.

De prijs is dit jaar voor de twee achtereenvolgende keer uitgeschreven. Ditmaal stond deelname open voor bruggen in België, Nederland of Luxemburg, waarvan tenminste de constructies werden opgeleverd of in gebruik genomen in 2023, 2024 of 2025.

Ook projecten van buiten de Benelux mochten meedingen naar de prijs. Voorwaarde daarbij is wel, dat minstens één van de projectpartners afkomstig is uit België, Nederland of Luxemburg.

Criteria

De jury heeft de nominaties toegekend ná beoordeling van alle inzendingen aan de hand van de criteria:

• concept: ontwerpuitgangspunten, creativiteit en inventiviteit;

• context: inpassing van de staalconstructie in de omgeving en de relatie met andere bouwdelen;

• methode: materiaalgebruik, productiemethode in ontwerp, uitvoering & detaillering, en proces(gang);

prestatie: belasting voor het milieu, duurzaamheidsmaatregelen, beperking van het onderhoud en mogelijkheden van hergebruik/recycling.

Jury

De jury BeNeLux Steel Bridge Contest 2025 bestaat uit:

Frédéric de Oliveira, Ministère de la Mobilité et des Travaux publics, Administration des ponts et chaussées, Division des Ouvrages d'Art, Luxembourg (LU);

Wim Hoeckman, ingenieur-architect, em.prof. Vrije Universiteit Brussel, onafhankelijk expert/consultant, Gent (BE);

Gerhard Nijenhuis (juryvoorzitter), oprichter, directeur en ontwerper, ipv Delft (NL)

Juan Pablo Palau Hernandez, wetenschappelijk innovator, TNO, Delft (NL)

Jeroen Seinen, technisch manager onderzoeksprogramma Vervanging en Renovatie, Rijkswaterstaat, Utrecht (NL)

Lief Vanspringel, programmamanager De Vlaamse Waterweg, Willebroek (BE)